– Vi har alle noe vi irriterer oss over på jobben. Men si ifra før den lille irritasjonen har vokst til noe stort, sier den svenske forfatteren Charlotte Cronqvist til Du&Jobbet.
Dette er de seks klassiske irritasjonsmomentene på jobben:
- Kjøkkenslurv. Moren din jobber ikke her. Alle har vel lest denne typen oppslag i fellesområder som kjøkken og toalett. Tankeløs oppførsel på kjøkkenet er ett av de mest typiske irritasjonsmomentene på arbeidsplassen. Det blir veldig synlig dersom du ikke rydder etter deg på kjøkkenet.
- Forsinkelser. Når noen kommer litt for seint på jobb dag etter dag, eller er stadig noen minutter for seint ute til møter, irriterer det andre. Da sløser du både med egen og andres arbeidstid.
- Smisking. Å smiske oppover blir sjelden sett på med blide øyne. Hvis du opplever at noen smisker med overordnede, kan det trigge en voldsom irritasjon.
- Ordensmannen. Det er viktig med orden, men det går grenser. Den overdrevne ordenspersonen, som gjerne også inntar offerrollen i sitt ansvar, blir sjelden møtt med sympati av sine arbeidskollegaer. Reaksjonene blir heller det motsatte.
- Baksnakking. Å baksnakke noen i en mindre gruppe, men ikke våge å stå åpent fram med det, vekker ofte ondt blod. Baksnakking er nær beslektet med smisking.
- Negative holdninger. En negativ holdning til jobben er også noe kolleger irriterer seg mye over.
(Kilde: hmsmagasinet.no)