Gode kolleger og godt arbeidsmiljø viktigst – også for de unge

De unges ønske om å bidra til et bedre samfunn har økt, viser en ny undersøkelse. Undersøkelsen ser på hva studenter og nyutdannede i starten av sin karriere ser etter når de velger arbeidsgiver og hvilke arbeidsgivere som er mest attraktive.

– Undersøkelsen viser at selskaper som jobber med bærekraftige produkter, løsninger og tjenester og som har en stor samfunnsnytte, blir mer populære blant unge arbeidstakere. I tillegg har egenskapen likestilling, mangfold og bærekraft (CSR) blitt betydelig viktigere for unge når de skal velge arbeidsgiver, sier Mads Wildhagen i Academic Work, som har foretatt undersøkelsen.

Når norske studenter og nyutdannede i starten av sin karriere beskriver hva som er viktigst når de velger arbeidsgiver, kommer gode kolleger og et godt arbeidsmiljø på en overlegen førsteplass.

Trivsel, tillit og tilbakemeldinger
– Vi ser det år etter år: Gode kolleger og et godt arbeidsmiljø er den viktigste faktoren for unge i valg av arbeidsgiver. De vektlegger trivsel, tillitt og tilbakemeldinger når de beskriver hva et godt arbeidsmiljø er for dem, sier Wildhagen.

En tydelig trend på årets toppliste er at likestilling, mangfold og bærekraft (CSR) blir viktigere. Andelen som svarer dette har mer enn doblet seg fra 2019 og 21prosent mener i år at dette er en av de egenskapene de verdsetter høyest når de velger arbeidsgiver.

– Studenter og nyutdannede ønsker å jobbe i selskaper som har de samme verdiene som seg selv, hvor likestilling, mangfold og bærekraft (CSR) er prioritert hos arbeidsgiveren. Som arbeidsgiver er det derfor viktig å kommunisere til målgruppen at dette er noe de aktivt jobber med, sier Wildhagen.

Attraktive arbeidsgivere
Undersøkelsen gir også svar på hvilke arbeidsgivere som er mest attraktive. I år ser vi en tydelig sammenheng med at ønsket om å bidra til et bedre samfunn blir viktigere.

– Årets undersøkelse viser at arbeidsgivere som DNV GL, Statkraft, Yara og flere offentlige aktører blir mer populære blant unge arbeidstakere. Dette er selskaper som har jobbet aktivt med å kommunisere sin samfunnsnytte. For unge arbeidstakere er det fremfor alt ønsket om å bidra og påvirke som lokker, og derfor ser vi også at interessen for den offentlige sektoren øker, sier Wildhagen.

Wildhagen ser også en annen utvikling blant offentlige arbeidsgivere.

– I tillegg til at den offentlige sektoren er attraktiv på grunn av at unge arbeidstakere får muligheten til å bidra til et bedre samfunn, så ser vi også at de offentlige arbeidsgiverne de siste årene har blitt langt bedre på utvikling og teknologi. Det kommer tydelig fram i deres kommunikasjon til målgruppen, sier Wildhagen.

(Pressemelding fra Academic Work)

(Kilde: hmsmagasinet.no)