Er det greit å senke temperaturen på arbeidsplassen?

Rekordhøye strømpriser har fått mange bedrifter til å skru ned temperaturen på arbeidsplassen. Arbeidstilsynet anbefaler å involvere de ansatte i å bestemme hvor varmt det skal være på jobben.

Gjennom oppslag i media har vi sett at flere private og offentlige virksomheter skrur ned varmen for å redusere strømforbruket.

– Arbeidsmiljøloven sier ikke noe om temperaturgrenser, men Arbeidstilsynet anbefaler ikke innetemperaturer under 19°C på arbeidsplasser som kontorer, skoler, barnehager og andre arbeidsplasser hvor det utføres lett fysisk arbeid, sier Gunn Robstad. Andersen, som er seksjonsleder i Arbeidstilsynet.

Temperaturer på arbeidsplassen
– Arbeidstilsynet anbefaler å unngå temperaturer under 19 °C ved lett fysisk innendørs arbeid i perioder hvor det er behov for oppvarming.
– Ved fysisk tungt arbeid kan temperaturen senkes mer. Arbeidstilsynet anbefaler minimum 16 °C ved middels tungt arbeid og minimum 10 °C ved tungt fysisk arbeid.
– I vintersesongen er luftfuktigheten lavere enn om sommeren. I perioder det er behov for oppvarming anbefaler vi derfor å holde temperaturen under 22 grader for å unngå problemer med tørr luft.
– Vær oppmerksom på at trekk og kalde vindusflater kan påvirke den opplevde temperaturen.

Dialog er viktig
Inneklimaet påvirker trivsel, helse og produktivitet på arbeidsplassen. For lave temperaturer kan oppleves plagsomt, og ein kan bli mindre effektiv når det er kaldt. Når du fryser kan det påvirke fingerferdighet, presisjon og tempo. Noen kan oppleve stive muskler, og noen kan lettere få infeksjoner.

Opplevelsen av hva som er den ideelle arbeidstemperaturen varierer fra person til person. Nettopp derfor bør arbeidsgiver snakke med de ansatte før justering av termostatene.

– Arbeids- og velferdstilsynet ønsker arbeidsplasser som oppfordrer til god dialog mellom arbeidsgivere og arbeidstakere velkommen: Hva slags konsekvenser kan det få om vi senker temperaturen inni oss? Og hva slags tiltak kan bøte på konsekvensene hvis noen synes det blir for kaldt? På gode arbeidsplasser har ansatte reell medvirkning i eget arbeidsmiljø, sier Gunn Robstad Andersen.

Hva med de som fryser?
Arbeidsgivere har ansvar for å planlegge og legge til rette for et godt inneklima både sommer og vinter, og for alle ansatte.

Hvis ansatte sier at de fryser når temperaturen er skrudd ned, kan de gå med på å begynne å bruke ekstra klær.

– Hvis ikke dette er nok, må arbeidsgivere vurdere andre tiltak. Eksempler kan være pauser med fysisk aktivitet eller avtale arbeidssoner med høyere temperatur. Dersom mange fortsatt fryser, bør arbeidsgiver snakke med de ansatte og man bør gjøre en ny vurdering av hva som er den beste innetemperaturen på arbeidsplassen.

Ta opp problemer med lederen din
Ansatte som ikke er fornøyd med temperaturen på jobben, bør ta dette opp med nærmeste leder.

– Snakk med arbeidsgivere om problemet, og kom med forslag til løsning. Et alternativ er å gå til verneombud eller arbeidsmiljøutvalget. Dersom problemet ikke løses på annen måte, kan du kontakte oss i Arbeidstilsynet, avslutter Gunn Robstad Andersen.

(Kilde: arbeidstilsynet.no)