En ny undersøkelse fra Arbeidstilsynet viser at de aller fleste virksomheter gjennomfører risikovurderinger og tiltak på én eller annen måte, men det skorter på systematikken. Arbeidstilsynet har gjennomført en undersøkelse for å kartlegge hvor mange som jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet (HMS), og om arbeidsgivere har den HMS-opplæringen de skal ha ifølge arbeidsmiljøregelverket.
Det skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding. De har gjennomført en undersøkelse for å kartlegge hvor mange som jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet (HMS), og om arbeidsgivere har den HMS-opplæringen de skal ha ifølge arbeidsmiljøregelverket.
– Undersøkelsen viser et vesentlig forbedringspotensial blant norske virksomheter for mer systematisk forebygging av arbeidsrelaterte skader, sykdommer og plager, sier Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet i pressemeldingen.
Ifølge undersøkelsen sier åtte av ti virksomheter at de gjennomfører risikovurderinger, men kun fire av ti jobber systematisk med det.
– Omsatt i tall innebærer dette at om lag 135 000 av 226 000 virksomheter i norsk, landbasert arbeidsliv ikke jobber systematisk med risikovurderinger, sier Vollheim.
Systematisk forebygging er hjørnesteinen i arbeidsmiljøarbeidet
I ethvert arbeidsmiljø finnes potensielt en rekke helsefarlige faktorer, som virksomhetene hele tiden må forebygge. Ulike virksomheter har ulike risikofaktorer, som de må ta hensyn til.
– Virksomhetene må jobbe systematisk med å identifisere disse gjennom kartlegginger, vurdere risiko knyttet til utfordringene man avdekker, og planlegge og iverksette risikoreduserende tiltak dersom det trengs, sier Vollheim.
Ikke bare det fysiske arbeidsmiljøet som skal risikovurderes
De som svarte «nei» på om de gjennomfører risikovurderinger, ga for eksempel svar som at det ikke var noen utfordringer av betydning i virksomheten, at de ikke ser nytten av risikovurderinger eller at de allerede kjenner til utfordringene.
– Og så er det noen svar som kan tyde på at noen mangler forståelse for hvilke typer risikofaktorer som kan finnes i arbeidsmiljøet, for eksempel de som sier at de har kontorarbeid, og dermed tror de ikke har noen risikofaktorer. Det er viktig å huske at det ikke bare snakk om det fysiske arbeidsmiljøet, men også psykososiale, ergonomiske, organisatoriske og kjemiske og biologiske faktorer, sier direktør Trude Vollheim.
Flere arbeidsgivere må ha opplæring i HMS-arbeid
For å kunne ivareta det systematiske HMS-arbeidet på en god måte, er det viktig at alle arbeidsgivere har HMS-opplæring, slik regelverket krever.
Hensikten med HMS-opplæring er at arbeidsgiver skal ha kunnskap om hvilke krav som gjelder, hva som skal til for å få et godt arbeidsmiljø og hvordan det skal arbeides systematisk med helse-, miljø- og sikkerhet i virksomheten. Plikten er personlig og kan ikke delegeres. Men også her er resultatene svakere enn forventet.
– Undersøkelsen viser at halvparten av arbeidsgiverne har fått HMS-opplæring på nåværende arbeidsplass, sier Vollheim.
HMS-opplæringen skal tilpasses den enkelte virksomhet
Opplæringen skal være tilpasset den enkelte virksomhet sine risikoforhold, og gi arbeidsgiver kunnskap om hvordan man kan forebygge ulike risikofaktorer som kan oppstå i arbeidsmiljøet til sine ansatte.
– Vi i Arbeidstilsynet jobber kontinuerlig med tilsyn og veiledning for å hjelpe virksomhetene til å forbedre sitt forebyggende arbeidsmiljøarbeid, men det er arbeidsgiver som har ansvaret for at det utføres systematisk HMS-arbeid på alle plan i virksomheten. For å ivareta dette ansvaret på en god måte, skal arbeidsgiver ha gjennomført HMS-opplæring, sier Vollheim.
(Kilde: arbeidstilsynet.no)