Internett har revolusjonert hverdagen vår og gjort data til verdifull kapital. Kommunikasjon, innkjøp, finansielle tjenester og mye mer utføres med teknologi og digitale medier, og mange av oss oppgir gladelig personopplysninger for at slike daglige gjøremål skal løses på en enkel måte.
Personopplysningene gir virksomheter mulighet for å skreddersy kommunikasjon og tilbud for å sikre den enkelte kunde en best mulig opplevelse, men på den annen side så kan personopplysninger misbrukes.
Da GDPR trådte i kraft i 2018 fikk innbyggere i EU/EØS større kontroll over egne personopplysninger. Gjennom GDPR-forordningen gis forbrukerne mer makt i form av rettigheter og friheter knyttet til personopplysninger, samtidig som det er selskaper og organisasjoners ansvar å legge til rette for at GDPR overholdes.
Med andre ord påvirker GDPR hvordan du forretningsmessig driver virksomheten, og det er ilagt strenge straffer/bøter for selskaper som ikke har overholdt GDPR.
Det er lett å tenke at GDPR handler om IT. Sannheten er at det har konsekvenser for hele virksomheten inkludert interne rutiner, kundehåndtering, datalagring/behandling og salg/markedsføring.
GDPR skaper også nye muligheter. Erfaringer viser at virksomheter som har åpenhet rundt hvordan personopplysninger brukes og tydelig viser verdsettelse for at kundene deler nødvendig informasjon, i det lange løp får tillitsfulle og lojale kunder. I tillegg ser vi eksempler på at slike virksomheter blir i stand til å implementere mer kundevennlige løsninger og metoder.
Ønsker du å sette deg mer inn i hvordan GDPR angår din bedrift?
Da kan vi anbefale et av våre GDPR kurs. Vårt mest omfattende kurs er «GDPR og personvern» som holdes over totalt 4 dager i klasserom (fysisk og digitalt).
For deg som ønsker et mindre omfattende opplegg, har vi laget et nettkurs om temaet; det ligger på vår nettkursportal tryggportalen.no. Nettkurset «Personvern og GDPR» gir en grundig innføring i lovverk og praktisering av dette.